- Waarom wordt de GDPR in het leven geroepen?
- Wat zijn de voordelen van de GDPR voor uw bedrijf?
- Hoe bereidt u zich voor?
- Is uw privacyverklaring al up-to-date?
- Bent u klaar voor een eventueel datalek?
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Europese wetgeving betreffende gegevensbescherming, de GDPR, van kracht. De Europese privacyregels verstrengen en dat heeft uiteraard ook gevolgen voor uw bedrijf. Inbreuken op de GDPR hebben zware sancties tot gevolg. Daarom geven we u graag vandaag al wat meer inzicht in de nieuwe richtlijnen betreffende de bescherming van data en hoe u de nodige aanpassingen best aanpakt. Verdiep u in de nieuwe wetgeving en leer hoe u uw onderneming klaar maakt voor de GDPR.
Waarom wordt de GDPR in het leven geroepen?
Door de uiteenlopende interpretaties van de vorige Europese wetgeving, moesten bedrijven rekening houden met 28 raamwerken rond bescherming van data en persoonsgegevens. De GDPR, die vooral steunt op 4 belangrijke pijlers, brengt nu 1 wettelijk framework dat in heel Europa geldt.
Wat zijn de voordelen van de GDPR voor uw bedrijf?
Desondanks de kritiek waarmee de GDPR af te rekenen krijgt, zijn er ook heel wat voordelen en opportuniteiten voor uw bedrijf. Omdat er komaf gemaakt wordt met de verschillende interpretaties van de wetgeving, wordt het voor KMO’s makkelijker om hun activiteiten in het buitenland uit te breiden. Bovendien kunnen bedrijven collectief zo’n 2,3 miljard euro per jaar besparen dankzij de GDPR. Dit geld ging voor de komst van de nieuwe Europese regelgeving naar advocaten en consultants om wijs te geraken uit de verschillende wetgevingen.
Hoe bereidt u zich voor?
Hoever staat uw bedrijf nu al met databeveiliging? Breng in kaart over welke data uw bedrijf beschikt en waar deze staat. Dit is niet enkel belangrijk om te weten waar de data zich bevindt, maar is ook cruciaal om te weten met welke partijen u de informatie hebt gedeeld. Investeer in een stabiele en performante IT-infrastructuur! Zet nu de eerste stap en contacteer Orbid voor een data protection audit.
Is uw privacyverklaring al up-to-date?
Volgens de GDPR moeten bedrijven hun privacyverklaring aanvullen met extra informatie zoals de wettelijke grondslag voor de gegevensverwerking, de duur waarvoor u de gegevens bewaart, en of u de gegevens deelt buiten Europa. Bovendien moet de gebruiker op de hoogte worden gebracht dat hij of zij eventueel misbruik van zijn of haar gegevens kan aanklagen bij de Privacycommissie. Moet uw privacyverklaring nog geoptimaliseerd worden? Let er dan op dat deze duidelijk is en vermijd daarom archaïsche taal.
Bent u klaar voor een eventueel datalek?
U moet als bedrijf kunnen aantonen dat u op een verantwoorde manier met persoonsgegevens en data omgaat. Wanneer er toch iets fout gaat, bent u verplicht het datalek binnen de 72 uur bij de Europese instanties te melden. Deze meldingsplicht is op zich niet nieuw maar er komen met de komst van de GDPR meer instrumenten om het af te dwingen. Bedrijven die de regels schenden, riskeren een boete van 2 tot 4 procent van hun wereldwijde omzet. Voor grote bedrijven kan zo’n boete dus flink oplopen.
Meer weten over de GDPR-wetgeving of welke 13 stappen u moet ondernemen om in orde te zijn met deze nieuwe Europese wetgeving? Contacteer ons vandaag nog! En ontdek hier alvast 10 technische maatregelen die nuttig zijn voor uw onderneming.