Iedereen loopt vandaag tegen zijn grenzen aan, maar toch willen we samen vooruit zodat we in de dagelijkse drukke werkomgeving een verschil kunnen maken. Herkenbaar? Door middel van coaching kan u zo'n cultuur van positieve focus, luisterbereidheid en weerbaarheid creëren in uw bedrijf. Hieronder leest u wat coachen precies is en hoe te coachen om een impact te hebben op persoonlijke vaardigheden in een bedrijfsomgeving.
Waarom coaching?
U kan het vast bevestigen: het is vandaag geen evidentie om comfortabel en constructief samen te werken op de werkvloer. Maatschappelijke veranderingen die doorsijpelen op het werk liggen hier aan de grondslag, met mogelijke spanningen tot gevolg. Die spanningen of conflicten op het werk hebben doorgaans betrekking op menselijke relaties en persoonlijke vaardigheden. We merken dan ook dat bedrijven hun medewerkers steeds centraler plaatsen. Met coaching of het aanleren van coachende vaardigheden kan u hierop inzetten. Zowel op het niveau van individu, team als organisatie.
Wat is coachen?
Wat is coachen nu eigenlijk? We kunnen coaching definiëren als een krachtig instrument om ‘leren’ te stimuleren en te ondersteunen. Bedrijven investeren nog veel te vaak in opleidingen die geen tastbare resultaten opleveren. Coachen, en meer specifiek mensen coachen, is daarentegen sterk gericht op actie en concrete gedragsveranderingen.
Lees ook hoe coaching de medewerkers van Verstraete IML versterkt.
Met coaching leert u verschillende vaardigheden aan waarmee u uw eigen sterktes beter benut, werkpunten aanpakt en vaardiger wordt in menselijke interacties. Coaching geeft een boost aan het zelfvertrouwen en zorgt snel voor concrete resultaten.

Coaching gaat over
- 100% aandacht geven en krijgen
- ondersteuning bieden om hindernissen en moeilijkheden aan te pakken
- het stimuleren van ‘goesting’ en initiatief (sneller buiten de comfortzone komen)
- iemand helpen om sneller van punt A naar punt B te geraken
- niet enkel leren om meer te doen, maar vaak ook leren om net minder te doen
- feedback beschouwen als een cadeau
- impact hebben
Wat is coaching niet?
- Coaching is geen advies. Coaching is niet vrijblijvend, maar gaat over het concreet aanpakken van problemen en situaties.
- Coaching is geen therapie. Voor mensen met depressies of verslavingen is coaching niet de oplossing. Daarvoor is er professionele hulpverlening.
- Coaching is niet sturen of organiseren. Naast deze twee rollen van een leidinggevende is coachen een aparte, derde rol. Leidinggevenden hebben de taak om hun medewerkers te stimuleren op het vlak van leren en ontwikkeling.
Coaching-tips en vaardigheden
In de interactie tussen mensen loopt het vaak fout bij luisteren en feedback geven. Dit zijn dan ook twee van de belangrijkste coachende vaardigheden. Tijdens een coaching-sessie focussen we dus sterk op deze punten. De troeven van deze vaardigheden spreken immers voor zich.
Door te coachen op écht leren luisteren
- leert u af om te ‘schijnluisteren’ en schenkt u écht aandacht
- stelt u ontspannen vragen, zonder angst te hebben voor een verkeerde vraagstelling
- bent u niet langer tevreden met het eerste antwoord, en durft u doorvragen
- polst u niet enkel naar wat iemand denkt, maar ook naar wat iemand voelt en enthousiast maakt
Door te coachen op écht leren feedback geven
- stelt u feedback niet langer uit
- geeft u oprecht feedback zonder te overdrijven
- is er geen ruimte meer voor roddels
- zijn er regelmatige 1 to 1’s tussen leidinggevenden en medewerkers
Bekijk hier alle coaching-trajecten van Orbid
Proces en model van coaching
Het resultaat van coaching is impact hebben. Coaching helpt u om het gedrag van de mensen beter waar te nemen en samen effectief te werken aan gedragsverandering. De intake is hierbij essentieel. Het resultaat en doel van uw traject moet duidelijk zijn. Hoe beter de voorbereiding, hoe beter de aanpak op maat van uw noden.
De coachingsessies van Orbid zijn erop gericht mensen te coachen. We gaan dus aan de slag met uw medewerkers. Dit is geen klassieke of klassikale opleiding, maar een begeleidingstraject van individuele mensen en teams in uw organisatie. Een gespreid traject in de tijd is daarom essentieel. Uw medewerkers moeten de tijd krijgen om alles te laten bezinken en vaardigheden uit te proberen op de werkvloer.
Via tussentijdse evaluaties kunnen we trajecten indien nodig bijsturen.

Hoe coachen om echt impact te hebben? We baseren ons hiervoor op het coaching-model GRROW:
- Goal: specifiek doel definiëren
- Reality: huidige situatie verkennen
- Resources: mogelijke hulpbronnen of middelen onderzoeken
- Options: mogelijkheden en alternatieve pistes verkennen
- Will: concreet actieplan vastleggen
Interesse?
Meer weten over coaching en de voordelen voor uw medewerkers, teams en organisatie? Contacteer vrijblijvend onze experten, wij helpen u graag verder met coaching- opleidingen. Ons advies komt bovendien in aanmerking voor KMO-Portefeuille.
Lees hier hoe coaching de medewerkers van Verstraete IML nog sterker maakt.
Inspiratiebron: Jef Clement
Voor deze dienstverlening kan u financiële steun krijgen via KMO-Portefeuille.