Onze Microsoft Teams-specialist Andreas heeft de afgelopen maanden één van de drukste periodes ooit achter de rug. Heel wat bedrijven hebben snel moeten omschakelen naar thuiswerken en daar was nog niet elke onderneming op voorzien. Het team van Orbid-experten schoot meteen te hulp om organisaties zo snel en efficiënt mogelijk te laten omschakelen naar Microsoft Teams.
“Bij het uitbreken van de covid-pandemie in het voorjaar moesten heel wat mensen van de ene op de andere dag thuisblijven. Verschillende ondernemingen beschikten nog niet over de nodige tools en infrastructuur om thuiswerken voor alle medewerkers mogelijk te maken. Het bewijst voor mij nogmaals hoe belangrijk het is om mee te zijn met de technologische evolutie en het cloud-verhaal,” vertelt Andreas.
Andreas, rechts op de foto
Snelle reactie bij Orbid
Thuiswerken heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde: naast een laptop en internet moet het als medewerker mogelijk zijn om op een veilige manier bedrijfsdata te raadplegen en op een efficiënte manier online samen te werken met collega’s. Als cloud-expert heeft Andreas al heel wat ervaring op het vlak van Office 365 en Microsoft Teams. Andreas: “We hebben zeer snel geschakeld om alle bedrijven met vragen of problemen op het vlak van telewerken zo snel mogelijk te ondersteunen. Ons cloud-team hebben we daarom in maart tijdelijk uitgebreid door extra collega’s te briefen en in te schakelen voor Teams-implementaties. Na een eerste hectische week is de drukte hierdoor beginnen stabiliseren. Bovendien hebben we gratis online Q&A-sessies en webinars georganiseerd om bedrijven antwoorden te geven op hun vragen.”
Belangrijke uitdagingen
In momenten van crisis, stoot je op enkele uitdagingen: “Vooral de hardware vormde een probleem in de coronacrisis. De bestelling van headsets had op zijn minst een maand vertraging wegens de gigantische vraag. Daarnaast waren er ook bedrijven met een verouderde infrastructuur waardoor Microsoft Teams in eerste instantie zelfs niet mogelijk was. En dan heb je nog problemen met de thuisnetwerken van de medewerkers”
Volgens Andreas was er nog een belangrijke uitdaging: “Wanneer een bedrijf die al Teams gebruikte naar ons kwam met vragen, lag de oorzaak van eventuele problemen vaak in de mentaliteitswijziging. Vele medewerkers hadden nog geen ervaring met Teams en moesten – in combinatie met de omschakeling naar thuiswerken – zich volop aanpassen aan de nieuwe software.”
Om zoveel mogelijk van deze issues te vermijden zorgt Orbid voor een user adoption traject. Normaal is dat aan de hand van trainingen bij klanten maar tijdens Corona heeft het Office 365-team enkele ‘how to’-video’s opgenomen en uitgestuurd. “We laten de klant nooit zomaar achter na een implementatie,” aldus Andreas. “Het is belangrijk dat iedereen mee is in het verhaal en op de juiste manier kan werken met een nieuwe tool.”
En de toekomst?
Thuiswerken is bij heel wat bedrijven al ingeburgerd vertelt Andreas: “Interne telefonie zoals Teams of andere apps zullen blijven groeien. Remote werk is de nieuwe norm en kantoren gaan ook in de toekomst steeds minder vol zitten. Dankzij Teams als oplossing voor intern en remote samenwerken, is de fysieke aanwezigheid minder noodzakelijk. IT'ers gaan naast het netwerk van het kantoor ook vaker bezig zijn met het netwerk van de collega's thuis. En ervoor zorgen dat alles op een veilige manier verloopt."
Interesse?
Wil u meteen aan de slag? Orbid kan u helpen bij de migratie en opzet van Microsoft Teams en Office 365. Contacteer ons, wij helpen u graag verder.
Meer lezen?
Over Microsoft Teams? https://www.orbid.be/software/microsoft-teams
Over User adoption? https://www.orbid.be/solutions/user-adoption-van-digitaal-samenwerken-hoe-begin-je-eraan
10 tips en tricks? https://www.orbid.be/nieuws/microsoft-teams-tips-tricks
Tips om productief thuis te werken? https://www.orbid.be/nieuws/tips-en-tricks-veilig-en-productief-thuiswerken